De ‘nieuwe’ marketing anno 2024 en verder
(luister je liever in plaats van lezen? Ga dan naar podcast aflevering 14)
OMG: marketing, zucht zucht …. Bweeekes?
Voelt het aan als ‘een blok aan je been’ … een ‘moetje’… ?
Dan moet ik je teleurstellen …. SORRY
Euhm, not sorry, lady …. nee marketing is een cruciaal onderdeel van ondernemen. It’s part of the job.
Yep: je mag nog de béste vakvrouw van de streek zijn, als je je aanbod niet aan de man/vrouw durf of kan brengen, dan ben je gejost ofte gesjareld .
Goede marketing is dé levensader van je zaak.
Want …
Géén marketing = geen klanten
Géén klanten = geen inkomen
Géén inkomen = geen zaak – schluss damit – deuren en boeken toe.
Oops, dat laten we niet gebeuren, hé.
Tijd voor actie! Hef die kont op en DOE wat moet.
Maar hooooo ….. waar hou je in 2024 nu écht rekening mee in je marketing?
Wat is ‘up and running’? Wat werkt? Wat niet? Heeellup?
Want … dat trekken en sleuren? No way … doen we niet (meer) aan mee … is zooooooooo 2023 😉.
Het mag iets smoother.
Maar … je wil natuurlijk wél resultaat.
Als je goed je huiswerk gemaakt hebt, dan ken je je missie en visie en weet je precies wie je als ideale klant wil aantrekken. Je houdt ook altijd rekening met je eigen normen en waarden, kent je unieke specialisaties en je sterke kanten.
Dat is de basis van alles.
Ben je daar nog niet mee aan de slag gegaan? I’m just one phonecall away (of messenger, of whatsapp, of mail, ….) Neem dan zeker even contact met me op en dan gaan we dit samen eerst helder maken.
Bon … ik wijk af.
Dus …. de béste klanten bij jou in de zaak? Dat doe je NIET door je te verstoppen achter je gouden handen en je vakvrouwschap, maar door zichtbaar(der) te worden en naar buiten te komen. Dus huppekee … handen uit de mouwen en kom UIT je kot.
Letterlijk, maar ook figuurlijk 😊
Hup hup hup … aan de slag met je marketing
Marketing is van alle tijden, het bestaat al eeuwenlang: als je iets aan te bieden hebt, dan moet je het durven én kunnen ‘verkopen’…
Maar HOE?
Waar let je nu in 2024 precies op om via je marketing nieuwe/passende klanten te krijgen?
Hoe trek jij nu écht de juiste mensen aan die bij JOU horen?
En hoe zorg je ervoor dat precies JIJ eruit springt, zonder gekke toeren te moeten uithalen?
Want marketing mag dan van alle tijden zijn, de manier waarop je je zichtbaar maakt, verandert al eens.
Toen ik in 2000 startte met mijn instituut, was ALLES offline en dat ging OOK prima. Nu zijn er ondertussen héél wat extra mogelijkheden bijgekomen.
Misschien zie je door de bomen het bos niet meer.
En avant marche … laten we eens kijken naar enkele interessante mogelijkheden.
OFFLINE
Eerst en vooral blijf ik een fervente fan van het offline stuk….De oldskool marketing. Dit blijft een mensen-sector, dus échte verbinding blijft mega belangrijk.
En dat geldt zeker ook voor potentiële klanten: geef ze de mogelijkheid om je even te horen, te zien, en van je aanbod te ‘proeven’ …
En dat kan door allerlei verschillende zaken:
- Workshops
- Een opendeur
- Samenwerkingen met andere (lokale) handelaars
- Samenwerkingen met collega’s die andere diensten aanbieden
- Een stand hebben op een (lokale) of gespecialiseerde beurs waar ook je doelgroep komt
- Gericht flyeren (dus niet zomaar kriskras overal, maar écht op plaatsen waar je doelgroep komt)
- Een lezing / presentatie gaan geven in een ‘vrouwen’ club of andere vereniging
- Een leuke markt meedoen van je gemeente of stad.
….
Er zijn ontelbare mogelijkheden waarop jij je zichtbaar kan maken en waarbij je je specialisaties in de kijker kan zetten. Geen idee waar je moet beginnen? Geef me een seintje en ik help je erdoor.
HOE zet je je in de markt?
Zet zeker in op alle zaken die ik hieronder nog bespreek. Zowel online als offline, de basisprincipes blijven dezelfde.
Maar daarnaast is er natuurlijk een keigrote markt bijgekomen:
het ONLINE stuk
Het begin van ‘internet’
Was het in de beginjaren van ‘het internet’ nog voldoende om enkel een website te hebben, dan is dat nu al lang niet meer ok.
Ja, het mag ietske méér zijn…
Het begin van social media
Sinds 2020 is zo goed als iedereen helemaal méé op de social media kar gesprongen, dus ook daar wordt het wringen om je plaatsje te vinden en te houden.
Het is nog nooit zo makkelijk én goedkoop geweest om online zichtbaar te zijn en toch is het een grotere uitdaging dan vroeger. Want het is niet meer zo makkelijk om op te vallen en gehoord te worden. Gewoon ‘aanwezig zijn’ is niet meer voldoende.
In de beginjaren van social media was het ruim voldoende om zo nu en dan een post te plaatsen op Facebook. Dan was je al goed zichtbaar en kreeg je massa’s bereik.
Veel bereik met weinig posts? Die tijd is echt voorbij.
Nu zijn er heel wat meer social media kanalen en iederéén heeft daar ook de weg gevonden.
Zelfs indien je adverteert, spring je er niet meer zo makkelijk uit als in de beginjaren.
Gevolg: de online markt raakt overvol en iedereen zoekt naar de aandacht van hun potentiële klanten, wat er dan weer voor zorgt dat het bereik flink zakt.
Want jouw (potentiële) klanten zitten her en der verspreid en kan je dus moeilijker bereiken én ze worden dagelijks overspoeld met 1000-en informatieve boodschappen.
Een uitdaging om hierin je plek te vinden.
Een hopeloze zaak? Nee, … het kan.
Hoe maak je het verschil? Waar draait het écht om in 2024? Connectie
Vergeet niet waar marketing ECHT over gaat, zowél vroeger én nu: verbinding en niet enkel ‘platte verkoop’
Oef, halleluja!
We schuiven terug op naar écht persoonlijk contact, het opbouwen van je ‘branding’ en het raken van de juiste snaar bij je ideale klant.
… En de juiste boodschap
Het belang van de juiste boodschap is cruciaal: een boodschap die jouw ideale klant ervan overtuigt dat jij de perfecte persoon bent die haar ‘probleem’ kan oplossen, … die denkt dat jij in haar hoofd kan kijken, dat je precies weet waar ze wakker van ligt en wat haar frustreert.
Als je je boodschap dan ook nog eens formuleert in een taal die je klant (her)ként en zelf gebruikt, als ze emotioneel geraakt wordt door jouw woorden, als ze zich herkent in wat jij schrijft, dan zit je op rozen.
Het is (méér dan ooit) belangrijk dat je boodschap je missie en je visie uitdraagt, zodat je (potentiële) klant JOU en je ZAAK écht leert kennen en voelt of ze daarmee (wel of niet) resoneert. Dat je durft uit te komen voor JOUW normen en waarden … Waar sta je voor?
Enkel zo trek je klanten aan die he-le-maal bij jou passen.
En dat geldt voor AL jouw communicatie: zowel online als offline.
Een algemene post/mail/tekst … zonder persoonlijkheid en die zomaar even door AI geschreven kan zijn (as in: eentje als 13 in een dozijn) pakt niet meer.
Mensen zijn ondertussen gewend geraakt aan social media voor zakelijke doeleinden, maar er is daardoor een bepaalde moeheid ontstaan. Mensen zijn de platte verkopen moe en willen terug verbinding en interactie.
Concreet: onderbouw tips over een gelaatsverzorging bv met je eigen ervaringen, toon HOE iets moet, deel voor en na foto’s van klanten, verhalen en reviews van klanten, …. Laat zoveel mogelijk zien wat je doet en wat je precies bedoelt.
… voor je ideale klant
Dus …
Ken je (potentiële) klant: het belang van je doelgroep, je niche … en maak connectie
En lap … daar gaan we weer! Wie is jouw ideale klant? Je Top klant? ….
Je komt niet meer wég met ‘ik wil iedereen als klant’ ….
Wil jij jouw ideale klant in JOUW instituut?
Dan zal je moeten gaan kiezen, knopen doorhakken, …. Want uiteindelijk kan je toch nooit iedereen als klant hebben. Daarvoor loopt er teveel volk rond 😉
Het kiezen van jouw ideale klant wordt nog belangrijker dan het al was. Hoe specifieker jij bent, hoe meer je de aandacht kan trekken van precies die ideale klant.
Durven kiezen = niet verliezen, want als je durft kiezen voor jouw ideale klant, dan zal je de strijd om de aandacht winnen.
Blijf je koppig vasthouden aan ‘iedereen mag klant worden’, dan zal je minder gekozen worden. Je zal klanten verliezen aan collega’s die zich wél duidelijk durven uitspreken en wél gaan voor hun ideale klant.
Kies, of niemand zal voor jou kiezen.
Weet je wie je wil als ideale klant? Ga dan nog wat verder. Wees héél specifiek. Ga zoals ‘Jambers’ spitten … leer je ideale klant door en door kennen, kruip als het ware in haar hoofd, weet waarmee ze bezig is, wat haar stoort, wat haar frustreert en waar ze wakker van ligt, … Pas dan kan je de juiste snaar raken, hangt ze aan je lippen en vertrouwt ze je voor de volle 100%. Ze gooit nog nét niet haar portemonnee naar je hoofd 😊
Wees (nog meer) jezelf – speel je unieke kracht uit – wees authentiek en aap niet na
Just b yourself! Makkelijk toch? Of niet?
Euhm, nee niet echt …
Maar hou alvast rekening met deze zaken en het wordt iets makkelijker.
Concreet : Beter een minder perfecte foto met een duidelijke authentieke boodschap dan een perfect afgelikte foto/post/video/mail/tekst , zonder persoonlijkheid.
Mensen zijn de ‘perfecte content’ wat beu en willen échte beelden van échte mensen in échte situaties.
Laat dus gerust je eigen persoonlijkheid zien in al je content. Toon eens iets ‘achter de schermen’.
Maak content die van niemand anders dan alleen van jou kan komen.
Heb je niet echt leuke, sprekende beelden van jou en je zaak?
Maak dan eens een afspraak met die professionele fotografe die jou en je zaak mooi in beeld brengt en een perfecte branding shoot kan voorzien.
Authentiek zijn … allemaal goed en wel, maar wat dan met AI?
Tja, die is ook in het marketingverhaal geslopen. Maar wees daar nog niet te bang voor.
Vergeet nooit: jezelf zijn … dat kan je nooit vervangen door robots, door AI.
Maar … AI is here to stay. Je kan er dus maar beter rekening mee houden.
Wat doen we om AI te counteren? Chat GPT bv is een makkelijke tool die je kan helpen betere content te maken, MAAR … trap niet in de valkuil om alles te laten schrijven door AI. Zonder eigen inbreng en eigen persoonlijkheid, is die AI content heel snel one size fits all: anders gezegd: flauwe content die dus weinig aandacht zal krijgen en weinig ‘body’ heeft.
Focus op verbinding, content die uniek is, die je eigen stempel draagt, waarin je toont wie je bent, waarvoor je staat, die laat zien wat je normen en waarden zijn, waar je belang aan hecht, waar je niet tegen kunt, … haaaa, dat kan AI (nog) niet, hé …. En enkel zo trek je klanten aan die bij jou én je zaak passen.
Overzicht van de tendensen in social media landschap.
Social media blijft ideaal om je likeability en het vertrouwen op te bouwen. Mensen komen op de socials om zich wat te amuseren, om afgeleid te worden.
Niet altijd om te kopen of om klant te worden. Daar is iets meer tijd voor nodig.
Denk dus altijd op de langere termijn en hou consistent en consequent vol!
Soms volgen mensen je al 3 of 6 maanden eer ze contact met je opnemen of een afspraak maken.
Facebook en Instagram blijven de grootste.
Enkele tips
- Video’s blijven het goed doen op Facebook én Instagram. Korte video’s of iets langer? Doet er niet echt toe. Content hoeft niet altijd superkort te zijn. Als je boodschap aansluit bij je ideale doelgroep, dan doet de lengte er niet toe.
- Facebookgroepen: ook super om in contact te komen met je ideale klant, zodat je hen beter leert kennen, interactie kan aangaan en zo relevante content kan delen, die ze leuk en interessant vinden;
- Wat met betalende Facebook accounts, zonder ads?? Verwacht daar niet teveel van. Mensen zijn het gewend om ads te zien en zullen niet zomaar betalen om géén ads meer te zien. Ze nemen de ads er gewoon bij … part of the deal!
- Vermijd: afgezaagde tips en tricks, nietszeggende quotes of onpersoonlijke posts. Die zullen onvermijdelijk slecht scoren.
- Wissel af: losse foto’s, carroussels, reels, stories, foto met veel en weinig tekst …. In je eigen stijl, zodat je zorgt voor herkenning bij je volgers.
- Ga niet enkel ‘sturen’, maar ga interactie aan, échte verbinding. (bv op Instagram vragenstickers, polls, … ). Reageer zélf ook altijd op berichten van anderen of ga het gesprek aan als er een vraag gesteld wordt. Je pagina wordt direct wat actiever en je bereik zal stijgen.
Wat met LinkedIn?
Tja, daar heb ik vorig jaar al meer op ingezet en, zeker als je doelgroep zelfstandigen zijn, is het een interessant platform + het is geen eigendom van meta. Dus je bouwt een ander publiek op dan op Facebook en Instagram. Gevolg: mocht meta ineens imploderen of je account wordt gehackt en je moet herbeginnen, heb je nog altijd LinkedIn, je mailinglijst, je website, …
LinkedIn is wel degelijk aan een opmars bezig. Waar het vroeger eerder gebruikt werd als kanaal om een job te vinden of personeel aan te werven, is het nu véél meer een sociaal platform geworden. Er worden nu ook heel wat verhalen gedeeld via LinkedIn en daar kan je ook perfect je merk opbouwen.
Er is zelfs mogelijkheid om je nieuwsbrief op te laden.
Het wordt minder gebruikt om video’s op te laden.
Wat met tiktok?
Het wordt blijkbaar toch minder gebruikt voor zakelijke doeleinden, tenzij je zeker weet dat je doelgroep daar te vinden is. De meeste zelfstandigen bereiken er niet hun ideale klant; waardoor ze terug afhaken van tiktok.
Wat met Thread?
Een nieuw social media kanaal. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet in die trend meegegaan bent, en het lijkt al terug wat ‘naar af’ te gaan.
En dan … de nieuwsbrieven – nog van deze tijd?
Ja, absoluut… aangezien de mensen die op je lijst staan, meestal eigen klanten zijn of mensen die toch al met jou in contact kwamen.
Dus … die staan al iets dichter op de know-like-trust ladder en zullen sneller iets van jou lezen.
Hou je even vast: het openingspercentage van mails ligt stukken hoger dan bij social media … mails hebben een openingspercentage tussen de 40 à 60% (minimum) terwijl het bereik op social media amper 5 à 10% is.
Olapola, toch maar blijven doen, zeker?
Enkele ‘nieuwe’ gaten in de markt – misschien ook iets voor jou?
You Tube: om video’s op te laden en je (potentiële) klant van info te voorzien. Wordt veel gebruikt als extra zoekkanaal naast Google.
Webinars: waar je duidelijke info naar je potentiële klant kan geven (kan ook automatisch)
Podcast: spreek je graag, zonder in beeld te zijn? Dan kan je je eigen podcast starten = ook om info te geven = een lange termijn strategie én het is je eigen kanaal, wat betekent dat je info blijft staan.
Podcasts zijn aan een échte opmars bezig. Niet alleen het aanbod is enorm gestegen maar ook het aantal luisteraars groeit langzaam maar zeker. Podcasten wordt ‘mainstream’ … en misschien staan we wel aan de vooravond van grote verschuivingen. Want een podcast zorgt ook weer voor een zeer goede verbinding. Podcastluisteraars willen graag iets leren, op de hoogte blijven én geïnspireerd worden door ‘experts in hun vak’. Een ideale kans om je expertise in de kijker te zetten.
Never forget … Meten is weten
Mijn stokpaardje: als je niet weet waar je NU staat, hoe kan je dan bepalen waar je naartoe wil?
Ook in marketing is meten heel belangrijk.
Wat levert alles op?
Meet en analyseer élke stap en schaaf bij waar nodig, tot de volledige puzzel klopt en netjes in elkaar valt.
Te snel stoppen met iets, levert nooit iets op. Hou dus vol!
Optimaliseren en herhalen is de clue om iets succesvol te maken. Succes zit ‘m in de herhaling.
Nog een laatste tip
Doe niet alles tegelijk. Begin met 1 iets toe te voegen in je marketing’mix’ en kijk wat het brengt.
Enne … héél belangrijk.
Volg niet alle trends zomaar klakkeloos op omdat ze ‘een hype’ zijn (wil je niet dansen, doe dat dan niet), maar volg je eigen stijl, je eigen merk. Verspreid je boodschap op een authentieke manier die énkel bij jou past.
Tot slot – Mijn marketingformule:
Even kort door de bocht: CCC + A = IK
Ofte
Connectie, consistentie, consequentie + authenticiteit = ideale klant
In mensentaal😊: marketing doe je niet zomaar even ‘tussen de soep en de patatten’. Het moet een deel van je job worden en dus in je agenda vastgeprikt staan.
Marketing gaat NU (en later) over:
- CONNECTIE met anderen,
- CONSISTENT zijn in wat je doet (alles moet kloppen en samenhangen) ,
- er CONSEQUENT mee bezig zijn (regelmaat vinden)
- AUTHENTIEK zijn: durf jezelf te zijn en dat met trots uit te dragen
- Dit samen zorgt ervoor dat je in no-time je IDEALE KLANT(en) over de vloer krijgt.
Dat is dan het cadeautje dat je krijgt van het universum, voor al je inspanningen! Hip hoy
En nu? Hoe gaat het verder? GOGOGO of OWOWOW,
Kan je niet wachten om uit de startblokken te schieten? Yes! Dan tel ik samen met je af: 3-2-1 GO!
Of denk je nu: ‘help, tooo much info …. overload … waar begin ik?
Heb je hulp nodig bij het bepalen van een concrete strategie (wat, wanneer, waar, …) en het toepassen van al deze inzichten of nieuwe informatie?
Duizelt het een beetje van alle mogelijkheden?
Kan ik best inkomen. Het is ook veel om rekening mee te houden.
Maar troost je: Rome is ook niet gebouwd in één dag. Ga stap voor stap doe 1 ding per keer. Kennis is één ding, ze ook toepassen is de sleutel tot succes.
Ik help je graag bij het in de wereld zetten van je unieke sterktes, je eigen missie en visie, het bepalen van je normen en waarden, je merkverhaal, je branding … en zorg graag voor een strategie waar je je goed bij voelt, zodat je marketing een leuk verhaal wordt dat helemaal bij jou en je zaak past.
Meer weten hoe ik je kan helpen? Boek je gratis business scan in via https://www.business2life.be/scan/
Dan kijk ik samen met jou, waar ik je kan helpen en in no-time heb je een exact plan van aanpak. Dus … waar wacht je nog op? Hup, neem die smartphone of laptop en boeken maar … wie eerst komt, eerst maalt. ’t Leven is aan de rappe.
Of mail me en dan zien we samen OF en HOE ik je kan helpen. Ik ben er 100% klaar voor! Jij ook?
Samen sterk!
Ik hou ervan om sparringpartner te zijn en mijn jarenlange ondernemerservaring te delen.
Veel succes alvast met je marketing.
Kathleen