Help, ik verzuip in het werk, draai goede omzetten en toch hou ik (te) weinig over! Hoe kan dat?

Herkenbaar?

Je bent al enkele jaren lekker druk bezig, je zaak draait super, je levert fantastisch werk af, klanten komen met plezier bij jou en komen ook terug, je wachttijden lopen regelmatig op tot méér dan een maand, soms moet je (nieuwe) klanten weigeren, … regelmatig denk je eraan om iemand in dienst te nemen om het vele werk lichter te maken.

Supergoed toch? Je zaak draait als een tierelier …. Wat kan je nog meer wensen?

MAAR …

Er zit een addertje onder het gras: ondanks je vele uren werk, hou je (te) weinig winst over aan het eind van de rit. Hoe komt dat? Wat is er aan de hand? Wat doe je ‘verkeerd’? Frustratie alom en dan vraag je jezelf al snel af : …

‘NEEM IK IEMAND IN DIENST?’

Een héél logische redenering, maar  …. Hoho … even wachten.

Vooraleer je iemand in dienst neemt, controleer je beter eerst of enkele zaken op orde zijn. Anders blijft het dweilen met de kraan open.

DIT ZIJN MIJN 4 TIPS: 

KLOPT JOUW KOSTPRIJSBEREKENING NOG STEEDS??

Yep, daar is ie weer… de kostprijsberekening …. Zucht, zucht 😉 MAAR … die rottige klus is toch wél een belangrijke, want  …. Ze brengt wel degelijk geld in het laatje.

  • Is jouw kostprijsberekening nog ‘up to date’?
  • Pas je jaarlijks je prijzen aan aan de index of is dat alweer enkele jaar geleden?

Ik raad iedereen aan om jaarlijks je prijzen aan te passen rond hetzelfde tijdstip. Dan weten je klanten dat al een tijd op voorhand en schrikken ze niet als je ineens héél veel ‘moet’ stijgen omdat het té lang geleden is.

Na je kostprijsberekening, stel je jezelf deze héél belangrijke vraag: MAAK IK OP ELKE BEHANDELING WINST? Of is er hier en daar een nuloperatie of zelfs een behandeling met verlies ? …. ☹)

Het is de bedoeling dat je op élke behandeling winst maakt (tenzij je jezelf een VZW noemt….)  En niet ‘de buil met de bluts’ erbij neemt of denkt: ‘oh ja, sommige behandelingen leveren niets op, maar dat compenseert dan met die andere die wél rendabel zijn’ ….

Guh ?? Waar is hier de logica? Als je in loondienst werkt, wil je toch ook betaald worden voor je werk? Dus zorg er als de vliegende bliksem voor dat élke behandeling winst opbrengt, zodat jij én je zaak kunnen overleven en ruimte krijgen voor investeringen.

SCHRAPPEN

Goed, we zijn nu al zover: elke behandeling geeft je een mooie winst … nu gaan we schrappen.

Oeie? Meen je dat? Schrappen?

Yes, lady.

Kijk eens grondig naar je volledig aanbod diensten.

  • Wat staat daartussen dat je NIET veel doet?
  • Wat geeft jouw géén energie?
  • Wat doe je NIET graag?

Zwier die energievreters er stanté pede uit of zet er een (tijdelijke) klantenstop op! Je bent tenslotte zelfstandige geworden om de dingen volgens jouw normen en waarden te doen en niet omdat het ‘erbij hoort’ … Dus die behandelingen die jouw energie wegvreten? Huppekee, weg ermee!

VOORDEEL: alle tijd die je hierdoor terugkrijgt, kan je gebruiken om je gespecialiseerde apparatuur extra in de kijker te zetten en zo laat je ze geen stof vergaren… want dat zou zonde zijn van jouw investering, om nog maar te zwijgen over de tijd die je erin stak om hiervoor de nodige opleidingen te volgen.

(HER) DEFINIEER JE IDEALE – TOPKLANT

Bon, je prijzen zijn ok, je aanbod staat op punt …

Nu wordt het tijd voor je nieuwe doelgroepbepaling. Want na enkele jaren, zijn zowel jij als je interesses waarschijnlijk veranderd en is je doelgroep NIET meer dezelfde als bij je start. Tijd om dat ook eens grondig onder de loupe te nemen.

  • Welke specialisaties heb je erbij genomen?
  • Welke klant wil jij het ALLER ALLER ALLER liefste in je salon krijgen?
  • Wie is voor jou een TOP klant?

Maak daar eens een concrete en heel gedetailleerde voorstelling van.

Waarom is het belangrijk om te kiezen voor een doelgroep (of 2 of 3)? Het is de bedoeling dat je je in al jouw verdere communicatie richt naar die doelgroep, zodat die zich aangesproken voelt en sneller contact met je opneemt.

Zo stuur je je zaak in de richting die jij wil en trek je makkelijker die klanten aan, die hierin passen en waarmee je een supergoede klik hebt. Klanten die je energie géven en niet omgekeerd!

Dus hier ook weer: energievreters eruit, zodat er plaats vrijkomt voor de TOP klanten.

Enne … mocht je nu in je broek doen van schrik om mensen te kwetsen? Je bent niet de enige: been there, done that.

Maar onthou: kiezen is NIET verliezen. Om te groeien, moet je keuzes maken en soms is dat even wat ‘aiai, oeioei, ik durf niet’  ….maar… feel the fear and do it anyway!

Top secret tip: STA ZELF AAN HET STUUR VAN JE AGENDA

Zorg dat je je agenda zélf kan sturen. Zelfs met een online reservatiesysteem kan je je voorkeuren instellen…. Zoals bv altijd aansluitend boeken en bij mij konden zelfs bepaalde behandelingen NIET online geboekt worden. Op die manier hield ik zelf de controle over mijn agenda en kon ik zelfs een ietsiepietsie de TOP klanten een beetje voortrekken, zodat die vroeger konden boeken dan de anderen …. Shhhhh…niet verder vertellen, hé 😉

En leer ‘neen’ zeggen

Ik heb het vroeger ook heel veel meegemaakt (zeker in de beginjaren): klanten die bepalen wanneer jij voor hen gaat werken…probeer daar zo snel mogelijk komaf mee te maken.

Wil je nog maar 1 avond laat werken in de week? Dan zullen jouw klanten moeten volgen. En wees gerust: ze DOEN het… als jij voet bij stuk houdt, dan kan het merendeel van jouw klanten ineens wél overdag of op zaterdag langskomen. Dus ook hier: zorg goed voor jezelf! Want als jij dat niet doet, wie dan wel??

Als jij uitvalt door overbelasting of  burnout, dan sta je nog verder van je doelen af. En de harde realiteit? Dan gaan je klanten gewoon bij een collega. Tja, dat is dan weer NIET de bedoeling, hé.

Nog altijd aan het verzuipen in je werk?
Laatste tip: LEER DELEGEREN

Zoek hulp in je privéleven voor bv tuin, strijk, poetswerk, …. Of  probeer zoveel mogelijk te ‘batchen’ … ofte … doe een paar uur aansluitend dezelfde taken. Zo krijg je méér gedaan. Bv…eten maken voor verschillende keren en invriezen.

CONCLUSIE

Als je al die bovenstaande zaken deed… en je blijft héél veel werk hebben, dan wéét je op zijn minst dat al jouw diensten winst opleveren …

daarna kan je nog altijd uitkijken naar iemand die je in de zaak komt helpen.

Ikzelf had regelmatig een stagiair in de zaak en die kan ook al heel wat uit handen nemen. Hoewel ze nog veel moet leren, geef je haar liefst zo snel mogelijk vertrouwen door haar zaken te laten doen die niet te complex zijn en die jou al ontlasten, zoals bijvoorbeeld:

  • klanten welkom heten en begeleiden naar de juiste cabine,
  • de voorbereiding van een behandeling overnemen,
  • opruimen,
  • ontsmetten,
  • bestellingen controleren,
  • producten in de kast zetten,
  • etiketjes kleven op producten,
  • was in de machine stoppen, handdoeken plooien, ….

Het lijkt allemaal simpel, maar het zal je al héél wat tijd besparen. Tijd die je kan gebruiken om je klanten nog beter te soigneren.

Veel geluk met deze tips.

Groetjes en fijne dag verder

Kathleen

Hulp of sparringpartner nodig om alles in de praktijk om te zetten?

Heb jij al een tijd een goed draaiende zaak, maar voel je je toch ‘eenzaam’ in het ondernemen? Heb jij nood aan een nieuwe, frisse wind? Wil je verder groeien, maar loop je wat vast op het HOE? Kan je een extra shot inspiratie of motivatie gebruiken om jouw salon een boost te geven, om je doelen te halen? Dan kan ik je helpen. Ik denk graag met je mee, vanuit mijn 32j ervaring in de sector en ik  kan je, met een helicopterview, nieuwe ideeën aanreiken.

Ik help je met heel veel enthousiasme vooruit en zorg ervoor dat je nog méér voldoening haalt uit je zaak, dat je een ferme groeispurt maakt, zonder te verzuipen in het werk.

Ik geef zowel groepsbegeleiding als individuele coaching. Je kan je NU al op de wachtlijst zetten van ‘Boost your Beauty Business’ – het jaartraject dat in het najaar terug de deuren opent.

Wil je liever 100% individuele begeleiding, neem alvast een kijkje op mijn website en vraag daar je doorbraaksessie aan:  https://www.business2life.be/boost-your-beauty-business-vip Dan neem ik snel contact met je op en zie ik hoe ik je vooruit kan helpen.

of stel je vraag op kathleen.hooge@telenet.be  of via messenger.

Similar Posts

Een reactie achterlaten