|

Wat is er nodig om een grote groeisprong te maken of die grote doorbraak te creëren?

Hoe kan je én 30% groeien, enkel nog met topklanten werken, minder uren in je zaak staan én ook meer rust in je hoofd krijgen? Onlangs interviewde ik mijn vroegere VIP klant Peggy Prouvé van Schoonheidsinstituut Look Unique uit Tienen. Zij kreeg dit allemaal voor elkaar. Wil je horen HOE, ga dan zeker even luisteren naar de podcast ‘Boost your Beauty Business’ aflevering 15 en beluister haarverhaal.

En neen, zij is écht geen speciale superwoman met magische krachten of de carrière madam die over lijken gaat, maar een normale ambitieuze beauty professional met een hart voor al haar klanten. Ze had al een heel goed draaiende zaak toen ze bij me aanklopte, maar ze raakte vast in ‘de sleur’, zat helemaal gevangen in de ratrace en zag niet meer helder HOE het allemaal anders kon. Ze had nog zoveel dromen, maar HOE begon ze daar in godsnaam aan?

Ik stond ook waar Peggy nu staat.

Ik zelf maakte 2 keer een grote omslag in de 21j dat ik mijn zaak had. Ik deed het dus ook al en nu leer ik anderen hoe ze dat OOK kunnen bereiken, want Peggy is niet de enige klante die dit, onder mijn vleugels, voor elkaar kreeg …

Iedereen kan het leren … op 2 voorwaarden

  1. Je hebt een gezonde groeimindset en bent uit het juiste hout gesneden
  2. Je leert HOE je moet ondernemen
  1. Een gezonde groeimindset = Dat je ervoor wil gaan … dat de droom groter is dan de Dat heeft allemaal te maken met geloven in jezelf en je dromen….
  2. Leren ondernemen ipv doorbuffelen = Dat je weet WAT je moet doen WANNEER en Dat is het technische stuk van je zaak.

Ben je ook toe aan een doorbraak? Voel je dat je op een kantelpunt staat?

Lees dan zeker verder. Weet dat er zeker mogelijkheden zijn om DOOR te groeien … echter … het komt niet vanzelf aanwaaien. Je zal in actie moeten schieten 😊

Je kan alles alléén aanpakken en uitpluizen, maar weet dan dat de weg lang en hard kan zijn en dat je onderweg je ‘courage’ kan verliezen.

Beter is je te laten begeleiden door iemand die het pad al doorlopen heeft en je de weg kan wijzen, die je kan inspireren en motiveren om DOOR te gaan daar waar je anders misschien ontmoedigd zou stoppen.

Weten dat je op een kantelpunt staat is 1.
Maar hoe pak je één en ander concreet aan om hierdoor te geraken?

Stel jezelf eerst en vooral deze belangrijke vragen:

  • Wie ben je als persoon?
  • Waar staat je zaak voor, wat is de missie en visie … ?
  • Wat wil je écht in je leven waarmaken?
  • Waar wil je naartoe evolueren?
  • Wat zijn je dromen, doelen?

Weet je dat allemaal perfect?

Dan moet je het in praktijk omzetten en dat betekent: keuzes maken en knopen doorhakken…

En ja … dat betekent soms ook afscheid nemen van bepaalde klanten en/of diensten.

Hiervoor is hulp en ondersteuning nodig van iemand die het pad al doorlopen heeft, want dit is géén makkelijk stuk van je groeiproces. Hier zal je op weerstand botsen.

Heel veel mensen uit je omgeving zullen in jouw plaats bang zijn voor die verandering en zullen je proberen tegen te houden, meestal met goede bedoelingen, maar soms ook met kwade bedoelingen. Zij met de goede bedoelingen willen je oprecht beschermen tegen tegenslag of mislukking.

Maar er lopen ook enkelingen rond met kwade bedoelingen: ze willen NIET dat jij wel kan wat zij niet durven…  en zijn daarom wat ‘boos’ of jaloers op jou en proberen je op die manier tegen te houden.

Dan moet je sterk in je schoenen staan en terug denken aan je droom. Is die groter dan je angst? Durf dan springen en DOOR te groeien. No matter what!

Bon, vandaag wil ik het voornamelijk hebben over je groeimindset.
Het technische stuk (het hoe-wanneer-wat) komt wel een andere keer aan de beurt

Want …. Wat zorgt er nu voor dat de ene beauty professional het ene na het andere succes boekt en de andere 24/7 aan het werken blijft en zo moeilijk écht doorgroeit of met de béste klanten kan werken, zonder stress?

Hieronder som ik enkele karaktereigenschappen op die ervoor zullen zorgen dat ook jij succesvol kan doorgroeien en ook meer winst, minder uren in je zaak, meer topklanten en meer rust in je hoofd zal krijgen.

1. Je leert graag bij

Een échte ondernemer wil vooruit, die staat nooit ‘stil’, wil blijven evolueren en groeien.

Blijf investeren in jezelf

dan groeit je salon automatisch méé en vergroot je zelfvertrouwen. Maak dus zeker tijd vrij om ook ‘als mens’ verder te blijven ontwikkelen.

Investeer in je salon

Zoek voor je salon altijd naar nieuwe uitdagingen: lees vakbladen, volg congressen, ga naar beurzen, volg trainingen bij je leverancier, bied regelmatig iets nieuws aan (producten, apparatuur, behandelingen…)

Investeer in de béste ondernemerskennis

Zo zal je veel sneller en makkelijker je doelen halen en groei je verder door, zonder stress en met meer gemak. Zoek begeleiding bij iemand die het pad al doorlopen heeft en je de weg kan wijzen, zodat je niet alles zélf moet uitvissen. Want daar verlies je alleen maar meer geld en tijd mee.

En … heel belangrijk: Kijk niet naar wat het kost, maar naar wat het oplevert op langere termijn. Voor ‘tekort aan geld’ is er altijd een oplossing. Want als je iets ECHT wilt, dan mag de ‘kost’ je niet laten afschrikken.

2. Je hebt discipline

Discipline hebben wil zeggen: goed weten wat je wilt en er ook voluit voor (durven) en willen gaan! Je durft doelen stellen en je houdt je eraan.

Daar is een grote dosis doorzettingsvermogen voor nodig, want niet iedere dag is er eentje om ‘in te kaderen’. Er zijn ook dagen waarop alles precies ‘tegenslaat’, maar nét op die dagen is het belangrijk om door te zetten en je ultieme doel voor ogen te houden.

Om een échte expert te worden in iets, mag je rekenen op 10.000 uren oefenwerk. Je bent dus een tijdje bezig.

3. Je neemt tijd om AAN je zaak te werken in plaats van altijd ERIN te werken

Soms is het nodig om even stil te staan, uit de ratrace te stappen en na te denken over:

  • WAAR je naartoe wilt evolueren en
  • WAT je volgende stappen zijn die je wilt nemen en
  • HOE je dat dan best kan doen.

Steeds maar IN je salon werken, zorgt voor stilstand …

Het werken AAN je salon betekent dat jij je bezighoudt met de ontwikkeling van je zaak. En dat is nét zo belangrijk als altijd maar doorploeteren als een kip zonder kop, zonder plan van aanpak, zonder doelstellingen.

4. Je bent een doorzetter, een kleine ‘pitbull’ 😊

Vallen, afstoffen … en weer opstaan’ is je motto.

Ook in kwade momenten moet je blijven geloven in jezelf. Omring jezelf in de eerste plaats met gelijkgestemden, mensen die je blijven motiveren, zoek een ‘buddy’ die jou begrijpt, die je vooruitduwt. Never give up!

‘De winnaar is die persoon die 1 keer méér opstaat dan de verliezer.’

Onderzoek heeft aangetoond dat ‘mensen die op hun sterfbed liggen’ véél meer spijt hadden van wat ze nooit durfden, maar wél wilden doen, dan van wat ze geprobeerd hebben en mislukt is …

Dus als je dromen hebt, probeer die dan te realiseren… desnoods met wat vallen en opstaan … maar de voldoening achteraf zal zo véél groter zijn.

5. Je durft ‘berekende’ risico’s nemen – je neemt initiatief

Een ondernemer heeft nét dat tikkeltje méér lef dan mensen in loondienst.

Ik heb er wél bijgezet ‘berekende’ risico’s, want het is NIET de bedoeling dat je je hals over kop in één of ander avontuur stort omdat je buikgevoel dat aangeeft. Vooraleer je bruggen definitief achter je verbrandt, controleer (bereken) je even of het ‘risico’ dat je neemt, wel haalbaar is. Laat je omringen door experts indien je raad wil voor je zaak en niet door familie of vrienden, want die proberen je nét te beschermen tegen moeilijkheden en geven dus niet altijd het beste of juiste ondernemersadvies.

Durf regelmatig uit de comfortzone te stappen en toon lef:

Je hebt de moed om nieuwe dingen te leren/doen die je een beetje beangstigen, ga door je angst héén en het DOE het gewoon:

Feel the fear and do it anyway!

6. Je bent een ‘problem solver’

Je ziet overal mogelijkheden. Je ziet ‘problemen’ niet als hindernissen, maar als kansen.

7. Je bent ‘een tikje eigenwijs’

Waarom ben je ondernemer geworden? Toch omdat je denkt dat jij het beter kan dan de ‘baas’ waarvoor je gewerkt hebt?

😉 Ja, toch? Je wilt het ‘op jouw manier’ doen, niet op de manier ‘die voorgeschreven is door anderen’ of met de ‘regeltjes’ van je werkgever.

Wees dus zeker onderscheidend genoeg (zie 7 tips uit mijn E-book), durf jezelf te tonen zoals je bent, wees niet té bescheiden, onderneem op jouw authentieke manier. Doe de dingen die JIJ wilt, op de manier die bij JOU past.

8. Je houdt van doelen – focus – je hebt ambitie – je kijkt vooruit

Je wilt iets bereiken in je leven en je zaak. Je hebt dromen …

Je hebt altijd wel een doel dat gehaald moet worden. Je bent dus ergens wel een ‘strevertje’….

Speel jij om te winnen of om niet te verliezen? Dat is een héél groot verschil in mindset. Spelen om te winnen houdt in dat je alles uit de kast haalt, wat in jouw mogelijkheden ligt, om je ultieme doel te halen.

Indien je speelt om niet te verliezen, dan speel je op ‘safe’, want hieronder schuilt een angst om iets te verliezen wat je nu misschien al hebt, dat je bang bent om kwijt te spelen. Bv in bijberoep blijven werken omdat je niet durft springen uit angst je ‘vaste inkomen’ kwijt te raken….

Om écht vooruit te geraken, moet je spelen om te winnen. Dat moet je uitgangspunt zijn.

Zorg ervoor dat je doel een uitdaging is en dus niet te makkelijk is, ga niet ONDER je capaciteiten werken, onderschat jezelf niet.

Ik ben er om je die ‘kick in the ass’ te geven, de shot onder je kont, zodat je straks trots bent op jezelf.

9. Start before you’re ready

Vrouwen hebben nogal vaak de neiging om té perfectionistisch te zijn … eerst moet alles perfect in orde zijn en dan pas kom je met een nieuw idee naar buiten.

FOUT !

Perfectie is niet bereikbaar. Mensen die er toch naar streven, stoten regelmatig op teleurstellingen of geraken nooit vooruit. Dus … begin eraan en stuur onderweg bij.

Start before you’re ready, wil NIET zeggen: ergens invliegen, als een kip zonder kop, zonder na te denken. Nee, je moet wel degelijk nadenken alvorens je aan iets begint, een ‘plan of action’ maken, maar je plan moet niet perfect zijn.

Zorg ervoor dat je een goed doordacht plan hebt, begin eraan en onderweg stuur je je plannen bij mocht dat nodig zijn.

Als je wacht tot je plan perfect in orde is, kan je héél lang wachten, want … perfectie bestaat gewoonweg niet. Daarenboven bestaat het risico dat je té lang wacht en een concurrent komt ineens op de proppen met jouw idee … dan ben je te laat.

10. Je durft hulp te vragen – leer delegeren

Oh oh, hulp vragen is voor sommigen o zo moeilijk ! Zeker als je graag ‘je plan trekt’. Een tip om die mindset om te buigen is:

‘Verander de HOE-vraag naar de WIE-vraag’ 

Veel ondernemers stellen zich de vraag HOE ze iets willen doen. Op zich heel logisch. Toch brengt het ook een nadeel met zich mee: je verliest héél veel tijd en bovendien is het niet de meeste efficiënte manier van werken. Dus verander die vraag eens en denk bij het zoveelste saaie klusje: ‘Wie kan mij hierbij helpen?’ Als je hulp aanvaardt, kan jij doen waar je goed in bent en krijg je hulp in wat je niet goed kan en/of niet graag doet. Zorg dat je altijd het meeste tijd en aandacht investeert in het hoofddoel van je leven (en salon) en het doen van waar je best in bent. Al de rest kan je uitbesteden (delegeren), zelfs al heb je er nu misschien (nog) geen budgetten voor.

11. Kies de mensen die rondom jou staan zorgvuldig, Je bent het gemiddelde van de 5 personen die dichtst bij jou staan.

Ja hoor, kijk maar eens naar je vriendenkring: veel kans dat de mensen die hierbij horen, een gelijkaardig leven als jij hebben, dezelfde visies en waarden hebben, leeftijd …

Trek dat door naar je zakelijk leven en dan weet je meteen hoe laat het is.

Laat je hier ook omringen door gelijkgestemden, mensen die ook vooruit willen in hun leven, die graag bijleren, … die veel kenmerken vertonen van een ‘top-ondernemer’. Verzorg dus zeker goed je netwerk en zorg ervoor dat je je laat omringen door positief ingestelde mensen.

Want dan is de kans véél groter dat ook JIJ aangestoken wordt door hun positieve ingesteldheid en dat ook jij succesvol wordt.

12. Je denkt ‘op lange termijn’.

Het is superverleidelijk om snel en op korte termijn te denken, want dat brengt onmiddellijk geld in het laatje, maar als je ‘een lange termijn’ visie ontwikkelt, dan vaart je salon daar uiteindelijk veel beter bij.

Winnaars denken GROOT én klein. Ze focussen zich op het lange termijndoel, concentreren zich op 1 stap tegelijkertijd en gaan direct terug verder na een klein succes om het grote doel te halen.

13. Je hebt een positieve ingesteldheid

Bij het ondernemen horen goede EN slechte tijden.

Maar … een positieve ingesteldheid brengt je toch altijd nét dat beetje verder.

Akkoord, als het eens héél goed tegenzit, dan kan je even in zak en as zitten en de nodige traantjes laten. Dat helpt dan eventjes om de ‘druk van de ketel’ te halen, maar dan moet je toch je moed bijeenrapen, recht krabbelen en terug opstaan.

Een winnaar is iemand die 1 keer méér opstaat dan een verliezer.

Soms ‘vergeten’ we hoe veerkrachtig we kunnen zijn … je kan véél meer dan je denkt!

Een positieve ingesteldheid zorgt er ook voor dat je de negatieve zaken die je in je leven tegenkomt, makkelijker kunt verwerken en omzetten naar een positief resultaat.

Nog een voordeel van een positieve ingesteldheid: het is ‘besmettelijk’.

Mensen zoeken anderen op die positief zijn. We omringen ons héél graag met positieve mensen, dus hoe positiever JIJ bent, hoe leuker de mensen (lees: klanten) die je zal aantrekken, hoe meer je zal uitgenodigd worden op die leuke netwerkfeestjes, waar je opnieuw met positieve mensen in contact komt …

En het leuke aan dit alles is: je kan positief dénken aanleren, want slechts 50% is genetisch bepaald, 40% is verworven (heb je dus geleerd) en 10% is een momentopname….

En nu? Hoe gaat het verder? GOGOGO of OWOW.

Zo, dit zijn enkele belangrijke kenmerken die een succesvolle beauty professional onderscheiden van de aanmodderende collega.

Wil jij OOK bij de succesvolle horen?

Begin dan al met deze groeimindset en maak je die al eigen.

Naast een groeimindset, is het zeker ook belangrijk om te weten HOE je alles moet aanpakken: het ondernemersgedeelte …

HOE pak je alles aan, WAT doe je en WANNEER… een deftig plan van aanpak is hier cruciaal.

Nog een laatste tip

Heb je daar graag hulp bij?

Ben je ook die ambitieuze beauty/health/food/lifestyle of wellness professional en wil je eindelijk eens die grote doorbraak maken of die groeisprong?

Boek dan je gratis business scan in via https://www.business2life.be/scan/

Dan kijk ik samen met jou, waar ik je kan helpen en in no-time heb je een exact plan van aanpak.

Dus … waar wacht je nog op? Hup, neem die smartphone of laptop en boeken maar … wie eerst komt, eerst maalt. ’t Leven is aan de rappe.

Of mail me en dan zien we samen OF en HOE ik je kan helpen. Ik ben er 100% klaar voor! Jij ook? Samen sterk!

Ik hou ervan om sparringpartner te zijn en mijn jarenlange ondernemerservaring te delen.

Ik geef je tips en inspiratie over mindset, expertstatus, doelgroepen, je cijfers, marketing, sales,…. En de juiste strategie om door te groeien met de juiste klanten.

Zijn er opmerkingen of vragen over dit onderwerp? Stuur dan een mailtje. Ik beantwoord het zeker. Veel succes met je groeimindset en graag tot de volgende nieuwsbrief voor meer inspiratie en tips.

Liefs,
Kathleen Hooge


Free stuff

Gratis business masterclass

Gratis business scan

Gratis eboek met 7 direct toepasbare tips

Gratis podcast: ‘boost your beauty business’

Similar Posts

Een reactie achterlaten