| |

Money, money, money,… must be funny… of  toch nie?

Aiaiai, geldzaken oh oh, … daar wordt altijd zo’n beetje geheimzinnig over gedaan, niemand spreekt er graag over, maar iedereen wil wél een ‘goed leven’ mét voldoende reserves (als het kan, yes, please ….)

Geld maakt niet gelukkig??? Bwa, dat weet ik nog zo niet…

Geen geld (of te weinig geld) maakt zeker OOK niet gelukkig….

Dus laat ons het taboe overboord gooien en zorgen voor een goed belegde boterham. Daar is iedereen mee gediend, toch?

In deze blog geef ik een paar tips om méér over te houden op het einde van élke maand… en dit is nog maar een TIPJE van de sluier…

In het komende webinar op 9 maart om 10.30u of 19.30u geef ik  nog een heleboel extra tips om te zorgen voor een winstgevend salon. Je kan je inschrijven via deze link

https://business2life.webinargeek.com/7-praktische-tips-naar-een-winstgevend-beauty-salon


Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen deze keer. Herken je deze situatie?

Je bent al een tijdje bezig met je salon, je houdt van je job en van je klanten, je werkt hard en toch heb je het gevoel dat je niet evolueert. Dat er op het einde van de maand té weinig in het laatje overblijft.

‘Wat doe ik in godsnaam verkeerd?’

Moet je (nog) meer uren werken in je salon? Je prijzen aanpassen? Meer klanten aantrekken? Of kan het ook anders?

‘Waarom blijf ik ter plaatse trappelen?’

De titel van deze blogpost is een wereldhit uit lang vervlogen tijden,  door iedereen gekend, maar hoe zit het met jouw saldo op het einde van de maand?

Véél werken en weinig overhouden?

Je bent zéker niet alleen… voor velen is het bittere ernst…

We hebben ook nooit geleerd hoe het anders kan.

Vroeger ging je carrière zo:  goed je best doen op school, een diploma halen en dan volle gas en keihard werken tot aan je pensioen en pas dààrna… genieten… althans als je gezondheid dat dan nog toeliet….

 

De nieuwe manier van werken: ‘slimmer, efficiënter’

Deze ‘oude’ manier van werken is  ‘voltooid verleden tijd’:

het ‘volle gas en keihard werken’, 6 dagen op  7 of soms 7/7 is niet haalbaar tot aan je pensioen.

Nee, we zullen het slimmer moeten aanpakken… En…. Ik heb goed nieuws ! Het kan gelukkig ook anders! Je kan het leren hoe je ‘slimmer en efficiënter’ werkt…

Hoe hou je méér over aan het einde van élke maand?

Enkele tips

In deze blogpost leer ik je hoe je met enkele simpele ingrepen terug grip krijgt op je financiën.

Zodat jij

  • Alle facturen betaald krijgt en nog centen overhoudt
  • Meer ‘quality time’ overhoudt voor die leuke hobby, je BFF, je gezin
  • ’s morgens op kan staan zonder stress… (zaaaalig toch)
  • Zo geweldig trots kan zijn op jezelf – (je doet het toch maar)
  • Een ‘appeltje voor de dorst’ achter de hand hebt, zodat je zekerheid hebt dat er voldoende reserve is
  • Eindelijk eens kan gaan shoppen zonder je schuldig te voelen over de prijs

Start to… Winst overhouden 🙂

Is jouw winst/overschot té laag, dan zijn er verschillende opties. Zoek naar de échte oorzaken!

  1. Heb je voldoende (top)klanten? Is je agenda goed gevuld?
  2. Verkoop je voldoende producten, naast je behandelingen?
  3. Ben je zeker dat je prijzen correct berekend zijn? Misschien vraag te je weinig voor bepaalde diensten en ben je zo wel verplicht om méér uren te werken dan normaal
  4. Controleer zeker je voorraad. Misschien heb je teveel in stock staan? Organiseer dan eens een eenmalige ‘stockverkoop’. Daar verkoop je je overschot aan sterk verminderde prijs. En zorg er dan wél voor dat je niet teveel overstock hebt in de toekomst.

 

Te weinig (top) klanten? …ai …vervelend, maar geen onoverkomelijk probleem!

Misschien lever je fantastisch werk af, maar maak je dat te weinig bekend. Ben je niet ‘bekend’ genoeg?

Tip1 : Maak een ‘vriendinnenbon’ en geef die mee aan een goede, bestaande klant. Ingeval die een nieuwe klant aanbrengt, geef je je bestaande klant een cadeautje,  in ruil voor het aanbrengen van een nieuwe klant. En die nieuwe klant krijgt dan bv een leuke welkomstkorting.

Tip 2:  vraag aan enkele van je topklanten een testimonial. Vraag  of je dat mag publiceren op je website of op je social media (liefst mét foto). Een aanbeveling van een échte klant, maakt véél meer indruk dan dat jij het zegt.

Tip 3: durf bij iedere topklant te vragen naar een volgende afspraak. Zie dat niet als ‘opdringerig’, maar als een gunst naar je klant. Als zij direct een volgende afspraak inboekt, dan kan dat  op het tijdstip dat ZIJ wil langskomen en  hoeft ze zich daar alvast geen zorgen meer om te maken.

Tip 4: maak een avatar, een TOPklant en zoek naar gelijkenissen tussen al jouw topklanten.

Lees de voorgaande blog hierover: https://www.business2life.be/top-klanten-vinden-en-binden-start-to/

‘Ik HAAT verkopen… dat is toch  ‘pushen’ of toch niet?’

Naast het geven van je behandelingen is het superbelangrijk om ook producten te verkopen. Vind je dat opdringerig, durf je dat niet zo goed? Je bent niet alleen, ik vond dat ook altijd een ‘lastige’.

Zie het niet als ‘verkopen’, maar als  ‘het geven van correct en persoonlijk advies’.

Denk aan het volgende: je klant koopt  ALTIJD verzorging. Als ze bij jou niet kopen, dan doen ze dat ZEKER elders: ofwel de apotheek, ofwel in de parfumerie, in de supermarkt, of bij een huis aan huis verkoop…

Nog een tip:

Dénk niet in de plaats van jouw klant, ‘kijk’ niet in haar portemonnee … denk niet: ‘ze zal dat toch niet kunnen / willen betalen, ze zal mij niet meer sympathiek vinden, ze … ‘

Voordelen van productverkoop,  naast je behandelingen.

  • Je verdient een extra centje bij (zonder héél veel extra tijd)
  • Je bent zeker dat je klant de juiste producten mee naar huis neemt, de producten die aangepast zijn aan haar huid.
  • Zie het als een totaal service – indien de klant de verzorging combineert met de aangepaste thuisverzorging, houdt ze de resultaten van de behandeling langer vast en zal ze uiteindelijk meer tevreden zijn.


Hoe verkoop je makkelijker? 1 concrete tip.

De eerste keer dat een klant langskomt, hou je een intakegesprek en peil je naar ‘het waarom’ van je klant.  Blijf ook, bij iedere behandeling, advies geven over de juiste verzorging. Klanten vinden het leuk om ‘gepersonaliseerd’ advies te krijgen. En zie het ook niet als een ‘afknapper’ als ze uiteindelijk niet koopt. Misschien is het een verkeerd moment voor je klant, maar als je advies blijft geven, dan komt er wel een moment dat het wél het juiste moment is.

Zijn jouw prijzen correcte berekend?  – hoe doe je dat nu?

  • Ken je vaste én variabele kosten;
  • Wat is de kostprijs van je producten?
  • Wat wil je als uurtarief vragen?
  • Hoeveel dagen/uren per maand wil je werken?
  • Hoeveel tijd heb je nodig voor een behandeling?
  • Welke winstmarge wil je nemen?
  • Hoeveel hou je over als reserve – noodspaarpot?

Klinkt dit allemaal een beetje té ingewikkeld voor jou? Dan nodig ik je graag uit naar mijn gratis online workshop. Daar geef ik je nog méér direct toepasbare en praktische tips, waar je onmiddellijk zélf mee aan de slag kan gaan. Je hoeft er zelfs je huis niet voor uit, maar je kan de workshop volgen van achter je laptop.

Oh ja, je kan je registreren voor de GRATIS workshop via:

https://business2life.webinargeek.com/7-praktische-tips-naar-een-winstgevend-beauty-salon

Ik hoop dat je met de tips in deze blog nieuwe inspiratie gekregen hebt en terug met volle moed aan de slag kan gaan en zie je graag terug op mijn workshop.

Tot binnenkort misschien op de online workshop

Cu
Kathleen

Similar Posts

Een reactie achterlaten