Wil jij doorgroeien als high-level onderneemster? De béste klanten aantrekken? Vergeet dit dan nooit …
‘Aandacht’, …
is je grootste troef als je een high level zaak wil uitbouwen
Als je als onderneemster met jaren ervaring op de teller wil doorgroeien naar een high level zaak, dan heeft dat NIET alleen te maken met groots, mooi, duur of luxueus.
Het heeft alles te maken met échte en oprechte AANDACHT.
* Aandacht voor details.
* Aandacht voor kwaliteit.
* Aandacht voor je waarden.
* En bovenal… aandacht voor je klant.
Waarom blijven klanten soms wég?
Wist je dat de grootste reden waarom klanten ‘wegblijven’ niet altijd je prijs is, maar het gebrek aan échte aandacht?
Echt luisteren. Meeleven. Aanvoelen wat er speelt. Dat is zovéél belangrijker dan de zoveelste promotie om klanten te ‘lokken’. Geloof me – dat werkt NIET bij klanten die bereid zijn om voor kwaliteit te betalen.
Hoe het vooral NIET moet? Het verhaal van een ‘grote speler’ …
Ik vertel je graag een anekdote die ik onlangs meemaakte, waarvan ik dacht: ‘Maar allez, hoe is dat nu mogelijk? Waar is de klantgerichtheid gebleven?’
Op dinsdag kreeg ik een sms dat mijn Visa-kaart geblokkeerd was omwille van mogelijke fraude.
Oei… even schrikken.
Ik neem contact op met mijn bank om te checken of de melding correct was — geen spam of phishing — en jawel, het nummer was veilig en ik kon bellen.
So far, so good …
Correct en vriendelijk geholpen door de bankbediende.
Ik kreeg een snelcode en belde direct in de veronderstelling dat ik snel zou geholpen worden.
Mis poes. Niet dus.
Na 20 minuten aan de lijn met een verschrikkelijk irritant ijskarmuziekje, zonder enige onderbreking of melding van wachttijd, haakte ik in.
Enkele minuten later probeerde ik opnieuw.
24 minuten later: nog steeds geen persoon aan de lijn, geen melding, niets, nada.
Irritatie, kwaadheid en stress stapelden zich op.
Na nog eens 17 minuten gaf ik het op.
Morgen beter dan maar?
Dit is het verhaal van een grote speler op de markt.
Saai. Onpersoonlijk. Klantonvriendelijk.
JIj kan en moet beter doen dan de ‘grote spelers’
Maar jij — als zelfstandige, solopreneur of kleine onderneming — kan en moet beter doen. Vooral persoonlijker! Dat is net jouw sterkte. Dat is je voorsprong.
Zorg ervoor dat je (potentiële) klanten zich gehoord én gezien voelen, en je loopt mijlenver voor.
Even praktisch:
Kun je je telefoon niet opnemen? Geen tijd om berichten te checken? Geen probleem. Maar zorg dat klanten weten hoe en wanneer ze jou kunnen bereiken. Laat een duidelijke voicemail na, stuur een bevestigingsbericht of zorg dat ze een boodschap kunnen achterlaten.
Aandacht = vertrouwen
En vertrouwen = verkoop.
Maar dat is niet het enige waarmee je het verschil maakt.
In mijn volgende blog vertel ik je welke extra stappen je nodig hebt om écht door te groeien naar een high-end zaak.
Want geloof me: met vakkennis en service alleen red je het niet meer. Je hebt méér nodig dan dat.
Benieuwd naar jouw groeikansen?
Laat me eens met je meekijken. Soms zie je je eigen blinde vlekken niet meer en is een neutraal paar ogen net wat je nodig hebt.
* Boek je gratis business scan via www.business2life.be/scan
Wil je liever altijd als eerste nieuwe inzichten in je mailbox krijgen?
Schrijf je dan hier in voor de inspiratiemails. (helemaal onderaan kan je je gegevens invullen) Wekelijks ontvang je dan waardevolle tips, inzichten en inspiratie om verder door te groeien naar een zaak op eigen voorwaarden, met goedbetalende klanten én meer winst, zonder (nog) meer uren te moeten werken. Ik vertel je graag vol enthousiasme hoe je met meer zelfvertrouwen de juiste beslissingen neemt, zodat je terug rust in je hoofd krijgt en weer voldoening en plezier in je werk.
Geen interesse meer in de mails? Je kan je heel makkelijk terug uitschrijven.
Groetjes en fijne dag
Kathleen